Berry Smutny saksøker Aftenposten

Aftenposten er det nyhetsmedie i Norge som har omtalt Wikileaks dokumentene aller hyppigst i det siste året. Avisens avsløringer om EUs nye satellittsystem førte til at en tysk direktør fikk sparken. Nå varsler han søksmål og krav om kompensasjon mot Aftenposten som omtalte påstandene i flere artikler i januar i år.

Berry Smutny mener Aftenposten har brutt privatlivets fred og publisert feilaktig og ærekrenkende informasjon. Ifølge et brev fra Smutnys advokat, Felix Damm, krever han påstandene trukket tilbake og opp mot 1,1 millioner kroner i oppreisning.

På spørsmål fra Aftenposten ønsker advokaten ikke å utdype anklagene eller kommentere om Smutny vil gå til rettssak dersom Aftenposten ikke etterkommer kravene.

Sjefredaktør i Aftenposten Hilde Haugsgjerd tilbakeviser anklagene. Men «Aftenposten har i denne saken holdt seg klart innenfor ytringsfrihetens grenser», sier Haugsgjerd.

«Vi har omtalt et forhold av svært stor offentlig interesse. Prosjektet har så langt kostet norske skattebetalere 727 millioner kroner og er et stort prestisjeprosjekt i EU-fellesskapet. Forholdet berører ikke privatlivets fred», sier sjefredaktøren, som legger til at Berry Smutny fikk imøtegå påstandene på trykk samme dag som hovedartikkelen om satellittsystemet ble publisert i Aftenposten.

Dersom saken kommer for retten, vil det være første gang at publisering av Wikileaks-dokumenter i norske medier bringes inn for domstolene, ifølge Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen har, ifølge Per Edgar Kokkvold, slått fast i flere dommer at mediene har rett til å publisere påstander uten å stå til ansvar for sannhetsgehalten i påstandene. Generalsekretæren mener det viktigste spørsmålet i tvisten mellom Aftenposten og Smutny er hvorvidt Smutnys omtale av EUs satellittsystem har offentlig interesse.

Det er ikke avklart om en eventuell rettssak vil gå for norsk eller tysk rett.

Saksøker Aftenposten

Bråk rundt Galileo prosjektet

Den første som blir sparket pga Wikileaks lekkasjene: Berry Smutny

Norge tar del i EUs presisjeprosjekt innenfor romfart: Jan Mayen

Galileo-topp må gå etter Aftenposten-avsløring

Hevder toppsjef rakket ned på eget satellittprosjekt

Benekter alt

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: