Arbeidet fortsetter for Julian Assange

Som en «fri» mann lover Julian Assange å renvaske seg for voldtektsbeskyldningene og fortsette arbeidet for Wikileaks. «Jeg håper å kunne fortsette arbeidet mitt, og jeg vil fortsatte å bedyre min uskyld i saken», sa Assange til pressekorpset som møtte ham på trappene til domstolsbygningen i London torsdag kveld.

«Om ikke rettferdigheten alltid seirer, er den i det minste ennå ikke død», sa Assange om det britiske rettvesenets behandling av saken. Han ble satt fri få timer etter at en domstol i London torsdag avviste påtalemyndighetens forsøk på å stanse løslatelsen av Assange. Han takket deretter «alle mennesker rundt i verden som har hatt tro på meg, og som har støttet teamet mitt mens jeg har vært borte.»

Assange vil bruke de neste ukene til å renvaske seg, men det viktigste er å gjøre WikiLeaks enda mer effektivt, fremholder han. ”Jeg fortsetter med arbeidet vårt. Å renvaske navnet mitt er ikke det viktigste målet jeg har. Det viktigste er å fortsette arbeidet mitt”, sa Assange da han ankom herskapshuset Ellingham Hall i Suffolk øst i England, som tilhører journalistkollegaen Vaughan Smith, natt til fredag.

En rekke journalister hadde tatt oppstilling ved godset der Assange bor etter at han torsdag ble løslatt fra fengsel mot en kausjon på 240.000 pund og meldeplikt torsdag kveld, men ifølge verten hans, journalisten Vaughan Smith, vil Assanges opphold bli både fredelig og trygt. ”Det er ganske vanskelig å komme for nær uten å krysse eiendomsgrensen”, sier Smith til Sky News, før han føyer til at internettforbindelsen nok ikke er den beste.

Assange er løslatt på strenge vilkår og må sitte delvis i husarrest de neste ukene. Han har fått festet en elektronisk brikke til kroppen, som gjør at politiet kan spore ham, og han må melde seg på den lokale politistasjonen hver dag.

Det er usikkert når britisk rett kommer til å avgjøre om Assange vil bli utlevert til Sverige, noe han selv og hans advokater jobber intenst for å unngå. Tidligere har nyhetsbyrået AFP meldt at retten kommer sammen 11. januar, men ifølge BBC er saken såpass høyt profilert at det kan ta måneder før den blir avgjort.

I et intervju med BBC gjentar Assange at han er blitt utsatt for en svertekampanje. ”Jeg føler faktisk at det er en rekke ulike interesser – personlige, innenrikspolitiske og internasjonale – som får næring av denne prosessen og som oppmuntrer og presser den framover”, sier Assange, som mener at saken avslører at ikke alt er som det bør være i Europa. ”For eksempel at enhver person i ethvert europeisk land kan bli utlevert til et hvilket som helst annet europeisk land uten at det legges fram noen som helst bevis”, sier Assange.

Samtidig som svenske myndigheter vil ha ham utlevert, har australske myndigheter besluttet å avslutte etterforskningen av Wikileaks. Den ble innledet som følge av at nettstedet de siste ukene har offentliggjort 250.000 hemmelige dokumenter fra amerikanske diplomater. I en kunngjøring fredag sier australsk politi at WikiLeaks ikke har begått noen kriminell handling som dekkes av australsk lovgiving.

Tidligere har den australske regjeringen kalt WikiLeaks’ virksomhet uansvarlig og potensielt ulovlig, og det er regjeringen som har bedt politiet om å etterforske saken. Statsminister Julia Gillard har også uttalt at lekkasjene med sikkerhet er et brudd på amerikansk lov. I USA derimot er påtalemyndigheten på jakt etter lovhjemler som kan bidra til å få Julian Assange dømt.

Uansett fremholder Assange at det viktigste vil være å fortsette arbeidet med Wikileaks. ”Nå som jeg er tilbake for å hjelpe til med å styre skipet, vil arbeidet vårt gå raskere. Men vi har sett at selv om jeg har vært fraværende, så har oppsettet vært såpass bra at det har kunnet fortsette uten at jeg har vært direkte involvert”, sier han.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Legg igjen en kommentar

